7 misverstanden bij het hardlopen

  1. Je hebt een bepaald lichaamstype nodig.

Als je naar de gemiddelde hardloper kijkt dan zie je vaak eenzelfde type lichaam. Hierdoor ontstaat de indruk dat hardlopen niet voor iedereen weggelegd is. Echt is dit een misverstand die volgens velen onterecht voor waar genomen te worden.

Uit een studie die gedaan is door Bale et Al wordt dit misverstand rondom hardlopen om zeep geholpen. Hieruit wordt geconcludeerd dat mensen met verschillende lichaamstypes, door voldoende training, goede prestaties kunnen halen als hardloper.

2. Rekken en strekken voor het hardlopen.

Een ander misverstand bij hardlopen is het rekken en strekken voordat je begint met hardlopen. Een optimale manier om hard te lopen is door eerst goed warm te worden alvorens je begint met rekken en strekken.

3. Hardlopers hoeven niet aan krachttraining te doen

Uit diverse onderzoeken, zoals Millet et al, is gebleken dat het toevoegen van krachttraining in je routine jouw hardloopprestaties verbeterd. Dit misverstand is gelukkig door velen al bekend, waardoor veel hardlopers momenteel al krachttraining gebruiken als ondersteunende training.

4. Op blote voeten hardlopen vermindert blessures

Een andere mythe bij het hardlopen is het rennen op blote voeten ter voorkoming van blessures. Nu zijn er voordelen bekend voor het lopen op blote voeten, alleen zal dit geen blessures voorkomen bij het hardlopen. Ook zijn er enkele evangelisten die dit erg aanmoedigen, echter is hier geen wetenschappelijk bewijs voor.

5. Je moet elke dag hardlopen om voortgang te zien

Het is niet nodig om elke dag hard te lopen om voortgang te zien. Echter is er ook geen universeel trainingsprogramma welke we kunnen toepassen op iedereen. Hoevaak je moet trainen of hardlopen verschilt erg per persoon.

6. Hardlopen is slecht voor de knieen

Een van de grootste misverstanden bij het hardlopen is toch wel dit punt. Toen hardlopen in de jaren ’80 steeds populairder werd, was het wachten op lange termijn studies welke zouden aantonen dat hardlopen een slecht effect op je knieën heeft. Nu 50 jaar later, zijn er nog steeds geen lang lopende wetenschappelijke studies hierover welke deze hypothese bekrachtigen. Dit gezegd te hebben is hardlopen belastend voor de knieën, waardoor knieblessures ontstaan. De oorzaak hiervan is vooral een slechte uitvoering van het hardlopen

7. Waterdrinken bij elke pauze

Ook dit wordt vaak aanbevolen door iedereen, echter is het niet nodig om bij elke pauze water te drinken. Het kan bij langeafstandstrajecten zelfs schadelijk zijn voor de gezondheid. Zo is uit onderzoek gebleken dat 13% van de deelnemers van Boston marathon teveel hadden gedronken waardoor ze last hadden van hoofdpijn, duizeligheid, en gebrek aan eetlust. Hoeveel water je tijdens het hardlopen moet drinken is helaas niet exact te berekenen. Maar een globale richtlijn is als volgt: Bereken het verschil in lichaamsgewicht voor en na je training. Dit verschil in kilogram kun je vervolgens aanhouden om de volgende keer te drinken tijdens de training.

Comments are closed.